Ikke kun de sværeste møbler, var de stærkeste, dimension og konstruktion måtte gå op i en højere enhed for at give møbler med stor holdbarhed. Ej heller var det tykkelsen af polstringen på de moderne møbler, der var afgørende for, mageligheden. Formen var det vigtigste.
Spillebord af mahogni med fire stole, tegnet af Kåre Klint og udført hos Rudolf Rasmussen 1947
Samme bord med udslåede klapper
Moderne møbler sidst i fyrrene og frem skulle ikke bare være til besvær og for udstillings skyld. Det var familiens trofaste redskaber og for at dette kunne realiseres, måtte møblerne først og fremmest være i nøje overensstemmelse med menneskelige mål. Skabe og reoler måtte ikke være højere end man kunne række op i toppen og skuffemøbler ikke højere end det plan, man stående kunne overse. Anretterborde og skænke skulle passe stående højde og skriveborde, arbejdsborde og spiseborde skulle være passende for siddende arbejdshøjde.
Altsammen en udfordring for tidens møbelarkitekter.
Brugervenlighed er det vigtigste
Byggemøbel
Datidens moderne møbler var ofte udført i træ og her var det vigtigt, at alle samlinger og detaljer var udført på en snedkermæssig korrekt måde, således at tingene var i overensstemmelse med træets egenskaber og reaktioner.
Det gjalt om at få formgivningen til at gå op i en højere enhed, når fuldendte møbler blev skabt.
Byggemøbel
Byggemøbel
Kombineret skrive- og opbevaringsmøbel
Koncentreret møblering på få m2
Samtidig blev der efter krigen i mange lande gjort et stort arbejde for hurtig genopbygning. Hjem, der skulle reetableres. Altsammen udfordringer til møbelarkitekterne, der skulle skabe løsninger for nemmere forsendelse af møbler rundt i landene. Det var praktisk møblerne kunne pakkes sammen til miniumvolumen af hensyn til transportmulighederne.
Der var tre grupper af pakkemøbler fremme sidst i fyrrene.
Møbler til at adskille
Møbler til at klappe sammen
Møbler til at stable
Møbler til at adskille skulle kunne samles på stedet af ikke fagfolk uden brug af specielt værktøj. Møbler, der ved hjælp af få greb, kunne bringes i brug og ikke mindst, stabling af møbler, hvilket vil sige borde og stole. Mest anvendt i forsamlingshuse og lignende steder, der ofte skulle ryddes helt.
Danske Portex møbler, tegnet af arkitekterne Peter Hvidt og O.Mølgaard Nielsen
Allerede sidst i fyrrene indså man at der var store besparelser at hente ved at nedbringe lagerkapaciteten til et minimum. Løsningen var derfor lige for ved hjælp af ovennævnte.
Spændende læsning. Ser jo ind imellem møblerne på auktion eller i genbrugser. Tak for en spændende blog.(selv årg -55)
SvarSlet