tirsdag

TV-stole fra 50erne

Tv-stole fra 50erne, opstod ud fra arkitekten Svend A.Madsens fantasi. Han var fra Odense og datiden havde høje tanker om manden fra eventyr-digteren by med hang til fabuleren, når det gjalt møbler.


Madsens stole syntes anvendelige på hundrede og sytten måder og hvem kunne vel finde på, at udnytte geometrien til stole ?


Navnet tv-stole, som så mange stole fra tv's barndom fik hæftet på sig, skulle forstås derhen, at der kunne dannes mange siddepladser til en stor forsamling foran fjernsynsskærmen. Stolene havde den fordel, at de i hverdagen ikke fyldte meget.


Så var der det med hullet i midten. Det gjorde det let at bære en hel håndfuld stole ad gangen.
Børnene kunne bruge stolene til et kærkomment stykke legetøj, fordi de kunne stilles sammen på så mange måder.

Sågar en sovebriks kunne sammensættes, når det kneb.

1 kommentar:

  1. Hej!! Jeg tænkte på om du kunne hjælpe mig med noget??
    Jeg laver pt. et design projekt på københavns erhvervs akademi om poul henningsen og faldt over de fine indretningsbilleder fra 50erne her på din blog! Jeg vil enormt gerne bruge dette som en historisk indretnings reference i min rapport (som kun bliver set af mine lærer og vejledere) og ville høre om du havde lyst/mulighed for at sende det til mig i en højere opløsning? Jeg tænker hvis det er et billed du har scannet ind fra et magasin?

    Det er dette billed jeg taler om:
    http://1.bp.blogspot.com/-F8TLvwHLsck/Tp7s08InYaI/AAAAAAAAC5Y/qrLI_bgjOtI/s1600/CCF19102011_00010.jpg

    Håber du kan hjælpe mig :D

    mvh

    pilcecilieaskov@gmail.com

    SvarSlet