fredag

50ERNE OG 60ERNES FAMILIEBIL FOLKEVOGNEN

Danskerne kunne takket være folkevognen i 50erne og 60erne tage familien med på picnic, medbringende klapbord og klapstole, der blev slået op i skovbrynet langs mange danske landeveje.
Dertil kom, at man pludselig blev i stand til at køre familien sydpå, over den dansk-tyske grænse til steder som Harzen, Rhinen og endnu længere væk til Gardasøen i Italien.
Det var stort på det tidspunkt, hvor flere og flere folk netop havde fået råd til at købe bil og i mange tilfælde valgte man den lille boble, folkevognen, der både var økonomisk i anskaffelse og driftsikker.
 

Folkevognen blev skabt af Ferdinand Porsche, på bestilling af Adolf Hitler, der ønskede en enkel vogn for folket. Folkevognen kom til Danmark i 1948.
 

Det blev en populær familiebil, som i Danmark nåede et salgstal på 206.670 biler i løbet af de 30 år, den solgtes i Danmark.
 

Folkevognen har været kåret til århundredets bil. Den blev efterhånden erstattet af de utallige japanske biler, der i årevis er væltet ind over os.
 

I 50erne gjorde folkevognen reklame for sig selv i ugebladene, der skulle overbevise folk om, at man måtte eje en familieboble, som folkevognen blev kaldt.
 

Spise og Rejse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar