søndag

Fastelavn - Med maske og raslebøsse i 50erne

Det var skik og brug, til fastelavn i 50erne, at gå udklædt, iført maske og med raslebøsse, synge fastelavnssange ved dørene og slå katten af tønden. Katten af tønden var Fastelavnssøndag.
Det med raslebøssen og fastelavnssangene foregik Fastelavnsmandag, hvor vi børn, udklædte og iført masker, gik fra dør til dør med vore raslebøsser. Det var ofte et krus eller et bæger af en slags, hvorover var lagt et stykke papir, holdt fast af et gummibånd i kanten og i midten var der skåret en rille, som mønterne kunne gå igennem.
 

Ofte gik vi flere sammen og når vi i flok stod udenfor den gadedør, vi ville ringe på, gjorde vi os klar til i samlet flok at synge :

"Fastelavn er mit navn, boller vil jeg have, hvis jeg ingen boller får, så laver jeg ballade." Eller
"Boller op, boller ned, boller i min mave, hvis jeg ingen boller får, så laver jeg ballede."

Det gjalt om, at finde steder, hvor der var nogen hjemme.
 

Når vi således havde sunget for den, der åbnede døren, fik vi næsten altid småpenge i vore raslebøsser og det kunne godt give en lille skilling, når vi gik ude hele formiddagen.

Det kunne også godt betale sig, at gå i bagerbutikker og synge. Her vankede der fastelavnsboller for sangen.
 

Udklædningen dengang i 50erne bestod mest af noget gammelt tøj, som vi blev udstyret med hjemmefra og når vi så fik masken på, var vi jo ikke til at genkende.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar