tirsdag

MODERNE MØBELPRODUKTION OMKRING 1950

Møbelproduktion sidst i fyrrene og omkring 1950 er afløseren for tidligere tiders store, tunge, udskårne møbler, der ikke nemt lod sig rokke. Moderne møbler skulle være enkle, veje mindst muligt af hensyn til tidens husmødre, hvoraf mange selv måtte flytte rundt med møblerne under rengøring.

Ikke kun de sværeste møbler, var de stærkeste, dimension og konstruktion måtte gå op i en højere enhed for at give møbler med stor holdbarhed. Ej heller var det tykkelsen af polstringen på de moderne møbler, der var afgørende for, mageligheden. Formen var det vigtigste.

Spillebord af mahogni med fire stole, tegnet af Kåre Klint og udført hos Rudolf Rasmussen 1947
 
Samme bord med udslåede klapper

Moderne møbler sidst i fyrrene og frem skulle ikke bare være til besvær og for udstillings skyld. Det var familiens trofaste redskaber og for at dette kunne realiseres, måtte møblerne først og fremmest være i nøje overensstemmelse med menneskelige mål. Skabe og reoler måtte ikke være højere end man kunne række op i toppen og skuffemøbler ikke højere end det plan, man stående kunne overse. Anretterborde og skænke skulle passe stående højde og skriveborde, arbejdsborde og spiseborde skulle være passende for siddende arbejdshøjde.
Altsammen en udfordring for tidens møbelarkitekter.
 
Brugervenlighed er det vigtigste
 
 
Byggemøbel

Datidens moderne møbler var ofte udført i træ og her var det vigtigt, at alle samlinger og detaljer var udført på en snedkermæssig korrekt måde, således at tingene var i overensstemmelse med træets egenskaber og reaktioner.

Det gjalt om at få formgivningen til at gå op i en højere enhed, når fuldendte møbler blev skabt.
 
Byggemøbel
 
Byggemøbel
 
I tiden skabtes en række møbeltyper, der forstod at udnytte pladsen i de ofte alt for små lejligheder. Spisebord, hvor pladestørrelsen kan udvides, sofaer, der forvendledes til senge om natten, opbevaringsmøbler, der samtidig fungerede som skrive- og toiletbord, senge, der kunne stables ovenpå hinanden, skabe og reoler til at hænge på væggene. Altsammen tilpasset brugskrav for menneskene i alt for små lejligheder, hvor det gjalt om, at udnytte det knebne gulvareal.
 
Kombineret skrive- og opbevaringsmøbel

 
Koncentreret møblering på få m2

Samtidig blev der efter krigen i mange lande gjort et stort arbejde for hurtig genopbygning. Hjem, der skulle reetableres. Altsammen  udfordringer til møbelarkitekterne, der skulle skabe løsninger for nemmere forsendelse af møbler rundt i landene. Det var praktisk møblerne kunne pakkes sammen til miniumvolumen af hensyn til transportmulighederne.

Der var tre grupper af pakkemøbler fremme sidst i fyrrene.

Møbler til at adskille
Møbler til at klappe sammen
Møbler til at stable

Møbler til at adskille skulle kunne samles på stedet af ikke fagfolk uden brug af specielt værktøj. Møbler, der ved hjælp af få greb, kunne bringes i brug og ikke mindst, stabling af møbler, hvilket vil sige borde og stole. Mest anvendt i forsamlingshuse og lignende steder, der ofte skulle ryddes helt.
 
 
 
Danske Portex møbler, tegnet af arkitekterne Peter Hvidt og O.Mølgaard Nielsen
 
Allerede sidst i fyrrene indså man at der var store besparelser at hente ved at nedbringe lagerkapaciteten til et minimum. Løsningen var derfor lige for ved hjælp af ovennævnte.

1 kommentar:

  1. Spændende læsning. Ser jo ind imellem møblerne på auktion eller i genbrugser. Tak for en spændende blog.(selv årg -55)

    SvarSlet