fredag

Marguerite Viby

Marguerite Viby og hendes datter Susse , gav midt i 50erne et interview under titlen : Den moderne mor og den voksne datter. Datteren ønsker kun at blive kaldt ved sit kælenavn, men hedder i virkeligheden noget helt andet.


Her kommer Søren Kirkegårds ord, "livet skal leves forlæns, men forstås baglæns", virkelig til sin ret, idet Susse under interviewet giver udtryk for, aldrig at have haft teaterambitioner. Vi ved jo alle, hvordan det siden gik.

DEN MODERNE MOR OG DEN VOKSNE DATTER

Hvorledes er forholdet mellem mor og datter ? Marguerite kvidrer straks : "Rædselsfuldt. Nå, alvorlig talt. Susse og jeg lider af den samme skavank. Vi elsker at diskutere for diskutionens skyld, og når vi er færdige, står vi på samme trin, som da vi begyndte."
 Susse : - Jeg kommer altid ud for det irriterende spørgsmål : Hvorledes er det at være datter af en populær skuespillerinde ? Jeg aner ikke, hvad det vil sige at være datter af nogen andre end min mor, så jeg svarer : Ganske almindeligt.
 Marguerite : - Ja, måske holder vi os lidt mere privat indendørs end de fleste andre, fordi vi kan lide at hygge os sammen, når vores forholdsvis få fritimer falder på samme tid. Jeg har min teatertjeneste og Susse sin skole, så strengt taget er det kun ferierne og fridagene, vi tilbringer sammen.
 Susse : - Ja, mor får ikke lejlighed til at opdrage på mig.

susse lærer husholdning

Hvem ved f.eks. at Susse Wold er ekspert i stuvede kartofler ?


Marguerite : - Jeg søger ikke at give Susse lyst til at gå teatervjen. Hun er nu begyndt på en husholdningsskole, fordi hun vil lære noget. Deri ligner hun sine kammerater. Der tales om slap, energiløs, motorgal og umoralsk ungdom. Via Susse og hendes veninder har jeg fået det indtryk, at de unge piger af i dag er indstillet på at lære noget. Ægteskabet står ikke i samme rosenrøde skær som tidligere. Kvinderne vil ikke være afhængig af en mand. Susse har lært ar sy og er helt igennem en lille personlighed, meget langt fra kun sin mors datter, heldigvis.
 Susse : - Næ, jeg har aldrig haft teaterambitioner. Ganske vist har jeg spillet skolekomedie, men det gjorde vi alle.
 Margeurite : - Jeg er imidlertid godt tilfreds med, at Susse nu lærer husholdning fra grunden. Et par gange tidligere har vi to forsøgt at lave mad og sikke et postyr. Vi klarede det ganske vist i sidste øjeblik, da jeg er ekspert i hakkebøf .... sådan da ...  og Susse i stuvede kartofler, men det er sikkert ikke alle, der lige netop synes, det er den ideelle menu. Med de vanskeligheder, der i dag findes for at skaffe hushjælp, er det tvingende nødvendigt for enhver kvinde at kunne klare sig i et køkken.

nemmere at være ung i dag


Susse : - Alt i alt tror jeg, det er nemmere at være ung i dag end f.eks for 25 år siden. Ens mor er ens fortrolige. Tænk på, at børn engang titulerede deres forældre med ... vil far ikke det ? ...  eller skal mor gå ? Man var "Des" med sine forældre, og det indbød vist ikke til mere dybtgående diskutioner.
 Marguerite : - Næ, uha da. Det gav respekt, og ungerne fløj tidligt fra reden. Lad os bare være mennesker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar